Zo regelt u huishoudelijke hulp via de gemeente
Lukt het u niet meer zo goed om uw huishouden zelf te doen? Omdat u bijvoorbeeld bepaalde bewegingen niet meer kunt maken, of last heeft van veel pijn bij bewegen? U kunt huishoudelijke hulp via de gemeente aanvragen. Er komt dan iemand elke week bij u langs die uw bed verschoont, de was doet, stofzuigt en de ramen lapt. Voordat u deze hulp krijgt, komt de gemeente bij u langs om te bepalen of u recht heeft op hulp bij het huishouden.
Hoe vraagt u huishoudelijke hulp aan?
Voor huishoudelijke hulp doet u een aanvraag bij de gemeente. Stel u wil huishoudelijke hulp in de gemeente Rotterdam. Dan belt u eerst de gemeente Rotterdam op om te laten weten dat u hulp nodig heeft, zodat ze een afspraak met u kunnen inplannen. Wanneer u in een andere gemeente woont, kijkt u op de website van uw gemeente hoe u de aanvraag het beste indient. Meestal dient u de aanvraag in bij het Wmo-loket van de gemeente.
Wanneer krijgt u huishoudelijke hulp via de Wmo?
Nadat u uw aanvraag indient bij de gemeente, doet de gemeente onderzoek of u deze ondersteuning krijgt. Iemand van de gemeente komt bijvoorbeeld bij u langs, om bij u thuis ‘aan de keukentafel’ over uw problemen te praten. Soms komt er niemand langs, maar belt een medewerker van de gemeente u op of u moet zelf langs bij het gemeentehuis.
Vragen die u kunt verwachten tijdens het gesprek:
- Waar heeft u last van?
- Wat is uw inkomen?
- Krijgt u al zorg en ondersteuningen vanuit bijvoorbeeld de Zorgverzekeringswet?
- Krijgt u hulp van een mantelzorger?
Wanneer uit het gesprek en het onderzoek blijkt dat u hulp hard nodig heeft, krijgt u huishoudelijke hulp via de Wmo. Is er direct huishoudelijke hulp nodig, bijvoorbeeld omdat u tijdens een val uw arm heeft gebroken? Dan moet de gemeente binnen 24 of 48 uur huishoudelijke hulp voor u regelen. Daarna start de gemeente alsnog een onderzoek naar uw situatie.
Akkoord, bezwaar of klacht op het verslag van het gesprek
Het is verstandig om tijdens het gesprek met de gemeente iemand bij u te hebben. Iemand die goed op de hoogte is van uw persoonlijke situatie. Degene kan dan meeluisteren en in het geval dat het nodig is u bijstaan en helpen. Vraag aan de ambtenaar waarmee u het gesprek heeft om een verslag van het gesprek. Na enkele dagen tot maximaal zes weken ontvangt u dit verslag via de post. In dit verslag staat welke afspraken u met de ambtenaar heeft gemaakt en wat er is besproken.
Bent u het eens met het verslag? Dan ondertekent u het verslag. Als u het er niet mee eens bent, ondertekent u het niet. Teken het dan alleen voor ‘gezien’ of vraag of u het verslag later mag tekenen. U dient dan uw bezwaren in. Wanneer de gemeente niets met deze bezwaren doet, dient u binnen zes weken een klacht in bij de gemeente. Vraag bij uw gemeente na hoe u een klacht moet indienen.
De aanvraag voor huishoudelijke hulp nog schriftelijk indienen
Ook al heeft de gemeente u groen licht gegeven voor huishoudelijke hulp, moet u de huishoudelijke hulp nog schriftelijk aanvragen. Ook dit doet u bij de gemeente. Per gemeente verschilt het waar en hoe u dit moet indienen. Vraag aan uw gemeente voor meer informatie hierover.
De kosten voor huishoudelijke hulp via de gemeente
Een groot deel van de kosten voor de huishoudelijke hulp via de gemeente is betaald vanuit de Wmo. Daarnaast betaalt u ook een vaste eigen bijdrage. Dit is maximaal 19 euro per maand, ongeacht uw inkomen of vermogen. Heeft u een minimuminkomen? Uw gemeente kan besluiten u dan een lager bedrag per maand te laten betalen voor de thuishulp.